• Heb jij voor dit jaar of misschien zelfs dit decennium ook goede voornemens gemaakt? En hoe gaat het daarmee?

    Heb je toen je die voornemens maakte ook stil gestaan bij waar je al tevreden over bent? Wat vind jij al Goed Genoeg aan jezelf? 

    Vaak staan we alleen maar stil bij wat er niet goed gaat, bij wat we willen veranderen en hoe het niet moet. Dat is ingebakken. Het geeft een evolutionair voordeel, want als vroeger je je omstandigheden wist te verbeteren zou je waarschijnlijk langer blijven leven. 

    Maar… er lopen hier geen wilde dieren meer rond, er is eten in overvloed, en de meeste menen hebben een dak boven hun hoofd. 

    Is het dan nog wel zo handig om eerst en vooral te kijken naar wat er beter kan? 

    We weten inmiddels dat veel succesvolle mensen elke dag stilstaan bij waarvoor ze dankbaar zijn. Ze weten waarover ze tevreden zijn bij zichzelf en hun omgeving en roepen een gevoel van dankbaarheid op in zichzelf. Vanuit dat gevoel kun je jezelf als doel stellen om nog meer tevreden en dankbaar te worden door nog een aanpassing te maken in je leven. Dat is een hele andere manier van doelen stellen! 

    Lees deze als experiment eens de volgende twee alinea’s en merk op welk gevoel je erbij krijgt: 

    Aan het eind van het jaar maak ik de balans op. Ik bent ontevreden met mijn gewicht, rookgedrag, werk, beweging, huis, te veel alcohol etc., etc. Ik hebt toch wel minimaal drie dingen op mijn lijstje die ik niet meer wil! Ik zou eigenlijk al lang gestopt moeten zijn met roken en toch ook minimaal twee keer in de week naar de sportschool. Ook wil ik wat eerder opstaan en eigenlijk moet ik ook weer wat gezonder gaan eten na al die feestdagen. Dat is alleen wel lastig, want het harde leven begint weer en het is zo’n donkere tijd… zucht… Ik doe mijn best, maar weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Ik heb alles deze keer wel opgeschreven, maar de handdoek hangt in mijn gedachten alweer in de ring. Dit is niet haalbaar… 

    Of 

    Elke dag maak ik een lijstje met minimaal drie dingen waarvoor ik dankbaar ben. Er zijn zoveel personen, gebeurtenissen en situaties in mijn leven waarvoor ik dankbaar ben! Ook ben ik dankbaar met vele eigenschappen die ik heb, en dingen die ik heb geleerd in mijn leven. Met dit gevoel ga ik mijn dag in, en met dit gevoel sluit ik mijn dag af. Tegen het einde van het jaar maak ik de balans op. Een hele lange lijst met dankbaarheid. Voor het volgende jaar kijk ik wat ik nog meer kan toevoegen aan die dankbaarheid. Gezondheid? Door het mezelf te gunnen gezonde longen te hebben/ een gezond gewicht te hebben… Liefde? Door het mezelf te gunnen van mezelf te houden en het daardoor vanzelf uit te stralen naar mijn omgeving… Een extra meditatie? Zodat ik de tijd kan nemen om de fijne periode met feestdagen af te sluiten en te koesteren in deze donkere winterperiode… Ja, ik heb de eigenschappen die ik nodig heb om dit te bewerkstelligen. Ik gun mezelf deze vooruitgang! Ik neem één doel tegelijk zodat ik aan het eind van het jaar tevreden terug kan kijken op wat ik heb bereikt.

    Dit zouden twee weergaven kunnen zijn van hetzelfde leven. Zo verschillend kun je kijken naar je leven. Hoe verbeter jij het liefst jezelf of je situatie? En wat heb jij geleerd van huis uit en vanuit je omgeving? 

    In welke tekst herken jij jezelf het meest? En waarin zou je je het meest willen herkennen? 

    De afgelopen 10 jaar heb ik steeds meer geleerd om lief te zijn voor mezelf. Om steeds meer te leven met de mindset uit de tweede alinea. Ik heb nu een manier gevonden hoe ik ook jou kan helpen om lief te zijn voor jezelf. Je hoeft alleen maar te gaan liggen en luisteren naar een yoga nidra meditatie. Hierdoor kun je je ongewenste patronen zichtbaar maken en kiezen voor nieuwe gedachten en gedragingen. Ben je nieuwgierig? Op Blue Monday 20 januari kun je aansluiten voor de gratis online webinar waarbij ik je vertel over Durf te Rusten yoga nidra. We gaan ook live een yoga nidra meditatie doen zodat 20 januari niet de meest deprimerende dag van het jaar hoeft te zijn voor jou!

     

    Klik hier om je aan te melden